Elevator Pitch, 10 tips om deze overtuigend te maken

De kracht van de elevator pitch

Op zoek naar een baan of een opdracht? Dan kun je niet zonder een goede elevator pitch. Een elevator pitch is een korte en krachtige presentatie van jezelf. Jouw persoonlijke verhaal (verkooppraatje) waarmee je de ander overtuigt van je kwaliteit. Vertel waar je kracht ligt: je gedrevenheid!

De elevator pitch is een korte presentatie van maximaal 60 seconden waarin je jezelf of je idee verkoopt. Elevator pitch staat voor liftpraatje. Als je bij een potentiële klant of werkgever in de lift zou staan, wil je hem of haar snel je toegevoegde waarde duidelijk kunnen maken. Voordat de ander uit de lift stapt, moet hij of zij weten dat jij dé oplossing bent voor zijn of haar probleem. Je elevator pitch is dus kort en krachtig. De ander komt daardoor te weten wat jij te bieden hebt en is mogelijk geïnteresseerd om verder met je te praten.

Wat staat er in een goede elevator pitch?

 Jouw elevator pitch geeft in ieder geval antwoord op de volgende vragen:

  • wie ben je?
  • welke oplossing bied je?
  • wat voeg je toe? (wat zijn de voordelen voor de ander)
  • wat zoek je?

Waarom een elevator pitch?

De elevator pitch kan in allerlei situaties van pas komen. Fijn als je je elevator pitch altijd paraat hebt. Als je onverwacht wordt gevraagd iets te vertellen over jezelf of over je bedrijf, kun je meteen vertellen wat je drijft en boeit. Een goed voorbereide elevator pitch kan dus het verschil maken!

Je kunt je elevator pitch gebruiken bij het netwerken tijdens een bijeenkomst voor ondernemers. Of als je een acquisitiegesprek hebt met een potentiële klant. Ook als je op zoek bent naar werk en op sollicitatiegesprek  gaat, is een goed voorbereide elevator pitch belangrijk.

Misschien vind je het lastig om te vertellen wat je graag en goed doet. Vind je zo’n verkooppraatje een beetje gênant. Voor een ander is een goede elevator pitch juist heel fijn. Het is prettig om snel te weten wat jij  te bieden hebt. En als je dat met hart en ziel overbrengt, is jouw elevator pitch ook écht overtuigend.

Hulp bij je elevator pitch

Wil je professionele begeleiding bij het maken en presenteren van je elevator pitch? Schakel dan de hulp in van Spies&Spreken. In de trainingen en workshops van Spies&Spreken leer je jezelf in een zeer korte tijd krachtig en overtuigend te presenteren. Je wordt je bewust van jouw manier van spreken en presenteren. Je leert naar jezelf en anderen te kijken en luisteren. Spies&Spreken geeft je aanwijzingen en tips die helpen bij een authentieke, krachtige en overtuigende presentatie van jezelf.

10 tips voor het maken van je elevator pitch

Wil je zelf alvast aan de slag? Met deze 10 tips heb je de basis voor een goede elevator pitch.

 Zo maak je een goede elevator pitch:

  • Bepaal de structuur van je elevator pitch. Deel je elevator pitch op in korte blokken.
  • Gebruik signaalwoorden: wat bied je, hoe doe je dat,  wat voeg je toe, waar ben je goed in, voor wie is dat  interessant en waarom.
  • Verplaats je in de behoefte van de ander. Haak in op vragen of problemen van je publiek en stem daar je pitch op af. Maak duidelijk wat jij daarin te bieden hebt.
  • Maak je elevator pitch persoonlijk. Gebruik gerust het woord ik. Vertel waar jouw kracht ligt, wat je graag doet.
  • Kies (werk)woorden die bij jou passen (kijken, luisteren, samenwerken).
  • Gebruik gewone alledaagse taal. Laat vaktermen achterwege. Je moet jouw kwaliteit, idee, product of dienst eenvoudig uit kunnen leggen.
  • Kies een stijl die bij je past. Niet te gekunsteld, niet te ingestudeerd of te opgelezen. Het gaat er om dat ze jou als mens leren kennen. Ben je écht? Mensen hebben dat meteen door. Wie ben jij? Wie is de mens achter deze spreker?
  • Prikkel je publiek. Begin met een kort verhaal, een voorval, een actuele gebeurtenis (van die dag of week, de bijeenkomst).
  • Herhaal je (bedrijfs)naam aan het einde van je elevator pitch.
  • Sluit af met een uitnodiging voor een volgend contact of een vervolggesprek. Als je eindigt met een vraag, kan de ander inhaken op wat je hebt verteld. Je blijft dan makkelijk in de gedachten van de ander ‘hangen’. Je kunt bijvoorbeeld vragen naar de contactgegevens van je gesprekspartner, zodat je je gegevens (zoals je c.v. of informatie over je bedrijf of product) kunt toesturen. Of zodat je contact kunt opnemen om een vervolgafspraak te maken.

Zo geef je een overtuigende elevator pitch

Wil je oefenen met jouw elevator pitch? Wil je weten hoe je je pitch écht goed maakt? En hoe je je verhaal overtuigend presenteert? Spies&Spreken helpt je graag op weg met een training, een workshop of individuele coaching.

Meer weten?

Meer weten over pitchen en presenteren? Bel of mail Spies&Spreken voor meer informatie.